יום חמישי, 27 ביוני 2013

חניבעל - Hannibal

חניבעל ב-יס, פרק ראשון שודר ב- 20/6. הסדרה מספרת על חניבעל לקטר, הדמות הבדיונית הנודעת לשמצה מ"שתיקת הכבשים", הפסיכיאטר. הרוצח סדרתי. הקניבל. הפעם בלי הופקינס, בלי קלאריס ובלי הכבשים. מה אתם אומרים, יצליח להם?



חניבעל לקטר הינו דמות בדיונית בספרי האימה של הסופר והתסריטאי תומאס האריס.  פסיכיאטר מבריק שהוא גם רוצח סדרתי הנהנה לאכול את איבריהם הפנימיים של קורבנותיו. רובנו מכירים את ד"ר לקטר בעיקר דרך גילומו של אנתוני הופקינס הכריזמטי בעל מבטו התכול והמקפיא בסרט "שתיקת הכבשים" שיצא לאקרנים ב1991, עם הכבד והקיאנטי המצוין וקלאריס סטרלינג (ג'ודי פוסטר האגדית) שעדיין שומעת אותן צורחות בלילה "נכון קלאריס?" אז אחרי "שתיקת הכבשים" שקצר כמה אוסקרים על הדרך, הרבה מעריצים וכמה משפטים קליטים, יצא ב-2001 סרט ההמשך "חניבעל" של רידלי סקוט עם ג'וליאן מור, ב- 2002 יצא עיבוד שני לספר "דרקון אדום" עם אדוארד נורטון בתור וויל גרהאם (העיבוד הראשון היה ב- 86'  - לא בדיוק נחל הצלחה גדולה בקופות) וב- 2007 יצא "חניבעל - מקור הרוע" שעסק באיך בעצם לקטר התחיל. והגענו ל- 2013, לרשת NBC ולעיבודו של הספר "דרקון אדום" לסדרה טלויזיונית בשם "חניבעל".



יש בי פינה חמה בלב ליוצר הסדרה, בריאן פולר, עוד מלפני כעשור כאשר יצר את הסדרה "מתים במשרה חלקית", סדרה שמתה לאחר עונה אחת אבל הצטיינה והבריקה בחייה הקצרצרים. פולר גם כתב לעונה הראשונה של "גיבורים", שהיתה לדעת רבים מן הצופים העונה הטובה ביותר, בקיצור יש על מי לסמוך אז החלטתי לבדוק הכצעקתה או כרציחתה או כאכילת איבריה הפנימיים עם יין טוב.


וויל גרהאם (יו דאנסי) הוא פרופיילר של ה- FBI ואפילו ממש מצטיין בזה, זאת בזכות יכולתו הבלתי רגילה להזדהות עם רוצחים חולי נפש, סוציופתים עד רמת דיוק מדהימה של יודע מה הרוצח אכל ומה לבש והכי חשוב - למה, איפה מי ואיך רצח. כפי שניתן לדמיין, זו עבודה קשה ומתישה והתפקיד דרש קצת יותר מדי מגרהאם שגם ככה על גבול המופרע וסובל מסיוטי לילה, יום ומה שבינהם. אז וויל הולך להרצות באקדמיה של ה- FBI כמובן בתחום הפרופיילר..יות? וככה יעזבו אותו ואת השריטה שלו בשקט. אבל הס. הבט. מי זה מתקרב שם? זהו ג'ק קרופורד, סוכן ה-FBI (לורנס פישבורן, איי.קיי.איי "גלולה אדומה או כחולה?") וכמו בכל פיילוט פשע בעולם - הוא חייב אך ורק את גרהאם. גרהאם היחיד שיצליח לפתור את התיק, ימצא את הרוצח הסדרתי, אמריקה אבודה בלעדיו, אין כמו גרהאם, גרהאם שולתת!
אז גרהאם לא רוצה אבל מסכים ובעודו עובד על פיצוח הקייס, הסוכן קרופורד מביא לוויל עזר כנגדו. פסיכיאטר. רוצח סדרתי. קניבל. אולי אתם מכירים את השם. ד"ר חניבעל לקטר. את לקטר מגלם מאדס מיקלסן, שחקן דני שזכור לנו בעיקר כאיש הרע מג'יימס בונד בסרט "קזינו רויאל", ואז הם נפגשים. וויל גרהאם VS חניבעל לקטר. סייקו לסייקו.
וזאת בעצם ההתחלה.

יש לסדרה הזו כמה אישיוז עוד טרם התחילה. דבר ראשון, הטיימינג המשונה של NBC בהצגת סדרת סוכן FBI רודף אחר רוצח סדרתי, כאשר רשת FOX מנגד כבר חידשה עונה שניה לסדרה The Following, שלושה ניחושים במה זו עוסקת...
דבר שני, אתם לא "סתם" מעבדים ספר לסדרה. אתם מעבדים את חניבעל לקטר, שכל כך מזוהה וחקוק אצלנו בראש כאנתוני הופקינס.
אנשים מצפים לרמה מסויימת. אנשים ראו את הסרטים, ובאמת הביקורות הקוטלות בארה"ב לא איחרו להגיע. בוסטון גלוב קרא לסדרה "קריפית ורייקנית", לאס וגאס וויקלי "מעייפת ואיטית" וכתב הניו יורק טיימז הוסיף *"יומרנית" וגם רמז שהייתם צריכים להביא את הופקינס.
אני מודה. אהבתי.
כן, אולי היא קצת יומרנית, אבל מותר לה. היא נשענת על ספר רב מכר, סדרת סרטים מצליחה, דמות שכולם מכירים ואוהבים לשנוא, אז שתתיימר קצת, למה לא?
המשחק - תענוג. דאנסי משחק תפקיד לא קל, ומעביר את תחושות הדיסוננס והקושי החברתי שלו מאוד חלק, יפה ואמין. מיקלסן מעניין אפילו מבחינת חזות וכמובן דרך המשחק, יש בו משהו שמעביר את תחושת ה- "לא בטוחה מה הקטע שלך אבל לא הייתי מתקרבת" או כמו שאני מכנה את זה, ה- WTF Vibe.

הסיפור עצמו, התעלומות, הרוצחים הסדרתיים...זה תחום שכל כך נטחן כבר בכל סדרה אמריקאית אפשרית, עניין הרוצחים הסדרתיים שפשוט כל כך מתים להתפס שחשוב להם להשאיר רמז עוקב בכל זירת רצח ואם השוטרים עדיין סתומים מדי כדי לתפוס אותם אז הם מתחילים לשלוח מכתבים לתחנה או תמונות או פאזל שאם מחברים ייתן כתובת ובעצם עושים כל דבר מלבד להכנס כפות לתחנה ולומר מיהו, ואז הגיבורים בכחול תופסים אותו ו"הו הו הא הא איזו גאונות, איך פיצחתם את המקרה!" וזה נורא חוזר על עצמו. קשה להפתיע אותנו עם סיפורי רוצחים סדרתיים, כבר ראינו הכל. מצד שני לא תמיד צריך ממש לחדש, מספיקה זוית אחרת, דרך סיפור שונה. בואו נגיד שפה זה נסבל פלוס.

קטעי החלומות/מחשבות של גרהאם עשויים בצורה מעניינת. קצת שונה. אפילו מגניבה.

זו סדרה שבא לראות עוד. אולי היא איטית אבל הסודות הכי טובים נגלים לאט.

ב- יס או החל מה- 20.6



4 תגובות:

  1. אחלה ביקורת בלוג מוצלח מאד

    השבמחק
  2. זאת הסדרה הכי טובה בעולם,מאדס גאון מסתיר את הסודות כל כך טוב
    הוא השחקן הכי מדהים שיש באמת הרצח שם הוא לא כמו בסדרה רגילה
    לא ראיתי בחיים עמוד טטום אנושי ...
    אין בה שום רע ראיתי את שתי העונות בפחות מחמישה ימים שכל פרק זה שעה...
    חניבעל ממש מסתורי ומגניב אני מאוהבת בו

    השבמחק
  3. סדרת מופת. ויזואלית מדהימה, פסקול מתוכנן היטב, שני הלידים (דאנסי ומיקלסן) מצויינים ומפגינים משחק מאופק שמאחוריו סערת רגשות.

    השבמחק
  4. הסדרה הכי טובה בטלוויזיה כיום.

    השבמחק

תגובות זה פאן!